Poniedziałek 08.06.20

1.Rozwiąż zagadkę

Morze, góry lub jeziora.
Pociąg wjeżdża już na stację.
Lato wreszcie się zaczęło.
Czas rozpocząć więc… (wakacje)

2. Poproś mamę/tatę by przeczytali opowiadanie E. Stadmüller "Wakacje".

Ilustracja do treści opowiadania https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_34/mobile/index.html#p=76


– Bartek chwalił się, że na wakacje pojedzie do Grecji – opowiadał przy obiedzie Olek. – Mówił, że będzie się uczył nurkować i dostanie od taty cały potrzebny sprzęt.
– Zobaczycie, że będziecie się u nas bawić równie dobrze jak on – chrząknął dziadzio. – Już moja w tym głowa. Postanowiliśmy z babcią, że kupimy wielki dmuchany basen i ustawimy go w ogrodzie.
– Hurra! – zawołała Ada. – A będę w nim mogła puszczać moje kaczuszki?
– Jasne – roześmiała się babcia – i kaczuszki, i łódeczki, i co tam sobie wymyślisz.
– Szkoda, że w ogrodzie nie ma piaskownicy, bo byśmy mieli własną plażę – rozmarzył się Olek.
– To akurat nie problem – włączył się do rozmowy tato. – Cztery deski się znajdą, a sąsiad dziadków, pan Antoni, handluje materiałami budowlanymi, więc na pewno chętnie przywiezie parę worków piasku.
– I będzie plaża! – zawołała Ada.
– I huśtawka – dodał dziadzio. – Znalazłem ją na strychu.
– Tę samą, na której ja się huśtałem? – ożywił się tato.
– Tylko nie próbuj tego robić, bo moja biedna grusza nie wytrzyma takiego ciężaru – przestraszył się dzia¬dzio.
– Oj tam, oj tam… – mruknął tato. – To mocne drzewo, nawet nie wiesz, ile wytrzymało…
– I Bartek mówił jeszcze, że będzie zwiedzał jakieś strasznie stare budowle – przypomniał sobie Olek.
– Stare budowle, powiadasz – dziadek uśmiechnął się tajemniczo.
– Ciekaw jestem, czy on widział kiedyś studnię z prawdziwym żurawiem.
– Takim żywym żurawiem? – zdziwiła się Ada.
– Tak nazywało się urządzenie, którym bardzo dawno temu wyciągano wodę ze studni – wyjaśniła wnuczce babcia.
– Tam, gdzie wybierzemy się na wycieczkę, można zobaczyć prawdziwe chaty kryte strzechą, poletka lnu, stary wiatrak i drabiniasty wóz – taki, jakim jeździł jeszcze mój dziadek.
– W sąsiedniej wsi powstał skansen – wyjaśniła mamie babcia. – I naprawdę jest w nim co zobaczyć.
– Chciałbym, żeby te wakacje już się zaczęły – westchnął Olek. – I nic nie szkodzi, że nie pojadę do Grecji – dodał po chwili.
Pytania do opowiadania:
– Dokąd Bartek pojedzie na wakacje?
– Gdzie wakacje spędzą Ada i Olek?
– Co przygotowali dziadkowie, żeby umilić wakacje Adzie i Olkowi?
– Dokąd wy chcielibyście pojechać na wakacje?
– Czym można podróżować w czasie wakacji? ( Rodzic objaśnia jakimi środkami lokomocji można podróżować- rower, pociąg, samochód, samolot, statek, łódka, kajak,dziecko podaje, gdzie można danym środkiem lokomocji podrózować-po drogach, wodzie, w powietrzu).


3. Karta pracy- Kto gdzie pojedzie na wakacje- załącznik

Dziecko wodzi palcem po śladzie, następnie poprawia linie kolorową kredką.

 

Wtorek 09.06.20


1.    Posłuchaj piosenki „Wakacje”- załącznik


1. Fale, morskie fale
     i piasek na plaży,
o letniej zabawie
każdy przecież marzy.


Ref.: Lato, lato, lato
dzisiaj wita nas,
latem, latem, latem
miło spędzasz czas.

2. Góry, nasze góry
i pachnące lasy,
plecak zabieramy,
jedziemy na wczasy.
Ref.: Lato, lato…


3. Rzeki i jeziora
już na nas czekają,
wiosła i kajaki
na spływ zapraszają.
 
Ref.: Lato, lato…

2.Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu:
    Co można robić podczas wakacji nad morzem?
    Jak można spędzać czas w górach?
    Jak można spędzać wakacje nad rzekami i jeziorami?
    Co można robić latem w domu?
    Czy ta piosenka jest wesoła, czy smutna? Dlaczego?
   Spróbujcie nauczyć się  refrenu piosenki "Wakacje"


2.Zabawa rozwijająca małą motorykę – "Wakacyjny rysunek"
Przygotujcie tackę, jeśli macie piaskownice zabierzcie z niej trochę pisaku i wysypcie na tackę, jeśli nie macie piasku, poproście mamę by wysypała na tackę kaszę manną. A teraz narysujcie palcem plażę, morskie fale, słońce i chmury.

Środa 10.06

1.Zabawa matematyczna "Porównaj, gdzie jest więcej".
Przygotujcie kolorowe klocki. Rodzic rozkłada na dywanie różną liczbę klocków. Prosi, by dziecko pogrupowało je, oszacowały na oko, których jest więcej, i sprawdziło, układając je w pary.
 

2.    Ćwiczenia logopedyczne
Język wyruszył na wakacje. Wsiadł do samochodu i mocno kręcił kierownicą (dzieci rysują koła językiem, po górnej i po dolnej wardze). Zaczął padać deszcz, więc włączył wycieraczki (dzieci poruszają językiem od jednego do drugiego kącika ust). Kiedy wyszło słońce, wysiadł z samochodu i przesiadł się do balonu, którym poleciał wysoko do góry (dzieci przesuwają język za górne zęby po wałku dziąsłowym). Ponieważ wiał dość silny wiatr, balon raz unosił się wysoko do góry, a raz opadał na ziemię (dzieci poruszają językiem, na zmianę, raz do górnych, a raz do dolnych zębów). Język z zaciekawieniem przyglądał się, jak pięknie po niebie płynęły białe chmury (dzieci przesuwają język po podniebieniu, od zębów w stronę gardła). Postanowił wylądować na ziemi i zwiedzić najbliższą okolicę na rowerze (dzieci rysują językiem koła między zębami a wargami), ale kiedy jechał, często musiał dzwonić dzwonkiem (dzieci mówią: dzyń, dzyń). Z radosnym uśmiechem na twarzy wrócił do swojego domu (dzieci szeroko rozciągają wargi).


Piątek 12.06


1.    Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej "Bezpieczne wakacje"
Jak wspaniale! Już wakacje.
To najlepsza w roku pora!
Można pływać sobie w morzu
albo wskoczyć do jeziora…
Na szczyt w górach wspiąć się warto!
Jak tam pięknie i wysoko!
W zeszłym roku po raz pierwszy
zobaczyłem Morskie Oko!
Ale zawsze pamiętajmy,
by dorosłych się pilnować.
Chodzić w górach – lecz po szlakach,
kremem z filtrem się smarować.
Czapkę nosić – taką z daszkiem
– porażenia się unika.
Kąpać się w strzeżonych miejscach
i pod okiem ratownika.
I rodziców trzeba słuchać.
Kto tak robi, ten ma rację.
Ach jak miło, jak wesoło,
bo już przecież są wakacje!

2.  Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
    Dlaczego zawsze trzeba pilnować się dorosłych?
    Co to są górskie szlaki? Dlaczego trzeba się ich pilnować?
    Dlaczego latem smarujemy się kremem z filtrem?
    Do czego jest potrzebna latem czapka z daszkiem?
    Dlaczego można pływać tylko w miejscach, gdzie jest ratownik?
    Jakie macie rady dla innych przedszkolaków na wakacje? Co można robić, a czego nie wolno?

2. Praca plastyczna „Łódka” z nakrętek i słomki
https://dzieciakiwdomu.pl/2014/08/lodki-z-nakretek-i-pokrywek-zabawki-z-recyklingu.html
Zamiast kleju na gorąco można użyć plasteliny, zamiast pianki kolorowego papieru.



Załączniki: